måndag 11 januari 2010

Det här nya året

Det här nya året har börjat med en fantastisk vinter. Till och med här i Stockholm.

I dag är det soligt, klart och kallt. En promenad på en frusen sjö gjorde mig så glad över vintern. Snö och rimfrost, solen i trädtopparna och jag - jag finns här i allt detta. En gåva från Skade där kylan väcker slöa tankar och skönheten värmer hjärtat. Och jag blir lugn i hela mig.

Sådana stunder behöver man varje dag. När inga tankar mal och jag bara är. Här. Där jag är.

En grå och fuktig dag kanske man behöver hitta lugnet någon annanstans. I ett hett bad. I ett långt telefonsamtal med en vän. I att lugnt och långsamt städa ur det där j-vla köksskåpet som samlat damm och fett så länge. Om jag vet att jag har tid blir det till vardagsmeditation. Och vad glad och nöjd jag är när det är klart.

Att leka med ett barn. Att tända ett ljus. Att titta på trädet i vardagsrummet som vi klätt fint (den får stå ett tag till).

Den lugna stunden när världen får vänta. Eller är det kanske just då jag verkligen är i samklang med världen?
Jag lovar mig själv många stunder av inre lugn under 2010.

/Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar