söndag 15 november 2009

Religion, andlighet - mänsklighet

En religiös handling utförs med goda motiv med uppriktig omtanke om andras väl. Religionen finns här och nu i vårt dagliga liv. Att leva för världens bästa är kännetecknet på ett religiöst liv.
Detta är min enkla religion. Det behövs inga tempel. Det behövs ingen komplicerad filosofi. Ditt eget medvetande, ditt eget hjärta, är templet; din filosofi är enkel vänlighet.

/Dalai Lama


Om din fiende hungrar - ge henne att äta.
Om din fiende törstar - bjud henne att dricka.
Detta är som att lägga glödande kol på hennes huvud.

/Fritt efter Bibeln


I have no enemies,
therefore, I make myself my enemy.

/Japansk Budomästare


Du är inte min fiende, även om du ser mig som din.
Jag ska ge dig enkel vänlighet, ge dig att äta och bjuda dig att dricka. Klarar jag inte detta ska jag göra den svaga delen av mig till min egen fiende. Och övervinna den.

/Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar