onsdag 9 september 2009

Tjäna pengar/tjäna andra

Det finns mycket folk som tjänar mycket pengar.
Fotbollsproffs, företagsledarinnor, världsartister.

Jag undrar hur de tänker, de som har mycket och vill ha mer. Vill de ha mer för att göra mer gott i världen? Eller vill de ha mer för att lägga i madrassen?

Jag kan inte förstå den som med en ansenlig förmögenhet på banken inte ägnar sig åt att sprida något av den till de som är sämre lottade.

Tänk om jag var ett manligt, välbetalt fotbollsproffs. En av de bästa på att trolla boll ; )
Även om jag personligen sparkar bollen i mål i dag har jag inte tagit mig hit själv. I själva verket är det ett stort antal människor som hjälpt mig.
Några gjorde mig, någon födde mig, någon lärde mig läsa och skriva (kontrakt), någon klippte gräset på min första fotbollsplan, någon sydde min första fotboll, någon byggde huset jag bor i, någon har sytt skjortan jag har på mig och någon vigde mig och min fru.
Alla dessa människor har bidragit till att göra mig till den jag är.

Nu är det föga praktiskt att leta efter alla människor som genom livet bidragit till min framgång.
Så jag väljer istället att plantera fotbollsplaner med träd i Afrika, eller borra brunnar där människor lider av torka, bygga skolor i länder där flickornas bränts ner, donera pengar till forskning om malaria, bevara gammelskog osv.

Jag är tacksam mot alla människor som gjort mig till den jag är. Så att jag kan tjäna de pengar jag tjänar. Så att mina pengar kan tjäna andra.

Jag inser att jag har så mycket mer än jag behöver. Jag inser att detta inte bara tillhör mig.

/Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar