onsdag 10 juni 2009

Torsten Andersson död

DN tisdag 2:a juni:
Konstnären Torsten Andersson har avlidit. Han skulle ha fyllt 83 år den 6:e juni.

Förra året i samband med att han vann Carnegie Art Award klippte jag ut en intervju med honom.

Vad driver dig som konstnär?
- Det kan jag inte svara på, men behållningen av jobbet är mest av psykologisk karaktär. Besatthet botar ångest, det är svårare att inte arbeta.

- Men nu för tiden krävs starka känslor för att uttrycksbehovet ska bli till målningar. Jag kan inte längre bara tycka om solen, utan måste dyrka den, säger Torsten Andersson.

Yeah, tänkte jag, så är det. Den mannen skulle jag vilja träffa, få vara i hans ateljé en stund... men vet aldrig vad man kan upptäcka om man får vara tyst med någon ett tag.

Så blev den stunden aldrig av. Och jag ångrar att jag aldrig ens försökte få den till stånd.

S sa: säg till dem du älskar att du gör det så ofta du kommer åt.
Halvt lyckades jag där, med att säga hur han nådde mig.
I eftertankens kranka blekhet tänker jag - om jag vetat att han skulle dö skulle jag ha sagt så mycket mer.

Den där döden... själv tycker jag att den kan vara en trösterik tanke i svåra stunder. Men när andra dör verkar jag ändå överraskad. Och överraskad kan jag fortsätta bli men jag vill aldrig mer bli det med bismaken av att en chans till något viktigt gått förlorad.

/Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar