måndag 15 juni 2009

"Gud finns nog inte"

Humanisternas kampanj uppmärksammas i dagens Nerikes Allehanda och i en krönika i Dagens Nyheter.

Själv tyckte jag nog att den var ointressant. Den verkar handla om de stora världsreligionerna - och även om jag högaktar deras grundläggande värderingar i kärleksbudskapet tillhör jag ingen av dem.

Jag är ju hedning. Har hämtat många nyttiga kunskaper från buddismen förvisso men söker mig framåt på den andliga krigarens väg.

Jag delar med många som inte skulle kalla sig andliga känslan för naturen. Att se björklöven spricka ut, tussilagon komma... Eller den klarblå himlen en gnistrande kall vinterdag. Kraften i åskan som går när regnet piskar rutorna - för mig handlar det om mera än fysik.
Att vila i ett ickeintellektuellt tillstånd av samhörighet med något större.

Humanisterna säger "mindre än 20% av svenskarna är religiösa" - men jag tror att det är en definitionsfråga. Att man inte öppet tillhör en av de stora världsreligionerna betyder inte att man saknar en andlig dimension i sitt liv.

Att lämna gröt till tomten eller en kaka till småfolket i skogen lämnar i alla fall dörren till något annat på glänt - kanske behöver man inte teoretisera allt.

/Emma

1 kommentar:

  1. Det finns även en bok som hör till kampanjen. Du kan läsa om den här: http://www.bokengudfinnsnoginte.se

    SvaraRadera