fredag 17 april 2009

Skriva första boken och bli publicerad - så går det till!

Lev ett tag.
Lev ett tag till.
Kolla med jämna mellanrum om du levt tillräckligt.

När du levt tillräckligt - skriv.

Observera att det inte handlar om att ha levt tillräckligt länge.

Fokusera lite nu för f-n!
Dålig självdisciplin? Gå en skrivkurs.

Av egen erfarenhet kan jag säga att följande element på skrivkursen är kvalitetstecken:
Tunnhårig, medelålders man med magväska.
Medelålders dam som skriver om en mask i ett salladshuvud.
Popstjärna som skrivit ett fantastiskt manus men inte skickar in det.
Någon som kan ge dig lisan av att få lyssna på finlandssvenska.
Klok barnboksförfattare men kungspudel.
(Om det var plus eller minus att jag kom direkt från nattjobbet är svårt att avgöra. Men jag vill ändå be känsliga medkursare om ursäkt för några mindre diplomatiska kommentarer.)

Svårt att hitta?
Då skulle jag istället ge mig i kast med att hitta de somn ledde kursen, nämligen författarna Lotta Lundberg och Erik Grundström. (Fråga Erik om han möjligtvis kan ha magväska för att höja kvalitén.)

Och kära Lotta & Erik, jag har ingen aning om vilka skrivtips ni gav mig - men jag tyckte väldigt mycket om att befinna mig i ert sällskap.

Okidoki. Nu är halva jobbet gjort, du vet vad du ska skriva... så fort du får tid.
Se nu till att saker kommer emellan!
Förslag: skilj dig, gift dig, skaffa barn, bli uppslukad av en budoart (hoppsan, nu blev jag personlig) , skaffa nytt jobb, krisa.

Det är ju viktigt för texten att mogna!

När du tror att texten är mogen skriver du ut den fint, kuverterar, frankerar och skickar till alla större förlag.
De tre största förlagen svarar: Guuuud, va bra! Men vi ba, ger inte ut typ så här liksom korta böcker va, kan du typ skriva lika mycket till ba fö att de ska va liksom en romaaaaaaan!

Du analyserar svaret och funderar på vad Freud skulle ha sagt om så många a:n i roman. Men "det är ju synd om människorna" så du taggar ner och tänker: fuck this.

Nu ska du bara låta livet tugga på.
Det kommer nämligen en dag när texten har mognat. Du är frun på täppan igen och tänker: jag behöver ett annat förlag. Ett förlag som vågar. (Eller också har du också en farsa som mailar förlagsnamn i tid och otid, vem vet.)

I vilket fall som helst, varför slösa papper, kuvert och klisterlappar? Hur miljövänligt är det?
Nu mailar du manuset till Trombone förlag. Sedan blir det sommar, du får fräknar och glömmer allt vad skrivet ord heter... solsken på Köpmanberget liksom (fattar du inte den måste du åka förbi Hudik i sommar).

När sedan hösten kommer och din O´boy har kallnat - vem piggar upp dagen om inte trombonerna?!
Damn right.
Då var det kirrat.
Gå nu igenom det här igen så att du inte missar något steg på vägen mot din första bok och publicering.

Lycka till
Emma

PS Trombonerna kan verka lite svåra. Allvarligt talat har jag varken sett dem eller pratat med dem. De verkar föredra mailkontakt. De verkar vara mellan en och tio-tolv till antalet. Det enda jag säkert kan säga är att de verkar gilla ord sammanfogade till meningar och i förlängningen böcker. Men kolla in slutresultatet! Vad fint de har hanterat och packeterat mina ord, meningar och hela boktjosan.
Respekt! DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar