måndag 20 april 2009

Jokkmokks marknad, Mikael Niemi & böcker

Jag var på Jokkmokks marknad i år.
Det var kallt. Det var snö. Det var skönt att vara en i mängden i täckbyxor, mössa och immiga glasögon.

Det var Sofia Jannok på Bio Norden och öl på Café Gasskas.
Där var ett band som spelade åt det irländska hållet och en man som satte sig och skymde sikten. Det störde mig inte men han kände sig föranledd att be om ursäkt upprepade gånger. Mannen hette Mikael Niemi. Liksom han bad om ursäkt utan egentlig anledning kunde jag inte låta bli att utan anledning meddela att jag hade en av hans böcker som reselektyr. En lätt pocket, smidig att bära.

Han undrade vilken och jag hann säga Näsblod under högmässan innan han avbröt med "Den som är så gammal."
Nu var det en utgåva där även Änglar med mausergevär fanns och något lättad sa han "Ja, den är ju inte lika gammal."

Vi drack vår öl och lyssnade på bandet utan att konversera mera. Jag hade definitivt ingen lust att säga att min första bok skulle publiceras till våren. Den första, äldsta - "gamlaste".
Kommer jag att tycka om några år att den är "gammal"... vad betyder det? Att den inte håller måttet? Att den är passé? Att tiden gått ifrån den?

Jag tycker att min första, blivande gamlaste bok har mera att säga om ensamheten i en människa än om Stockholm vid ett visst datum. Det återstår att se vad ni andra tycker.

Å andra sidan var Mikael Niemi mera nöjd med att jag läste den senare utgåvan - var den helt enkelt snyggare formgiven? Hade kanske Näsblod under högmässan blivit bättre 2001 när den återutgavs än den var 1988 när den först kom.

Om jag åker till Jokkmokk nästa år. Och om jag träffar Mikael igen, ska jag fråga honom hur han tänkte.
Jag kanske till och med berättar att jag fått min första egna bok utgiven.

/Emma

Nu räcker det
här stannar jag
kliver ur min hylsa, lämnar nycklarna på sätet
sakta går jag in i skogen
det är sommarvarmt och jag ser gud
stå och beta i gläntan
granarna, mina viskande fastrar
har syrliga gröna kjolar
trollsländor stora som slidknivar
fångar mygg kring mitt huvud
snart når jag tjärnen
som en bottenlös natthimmel
jag drar av kläderna
sänker mig till hakan i den svarta svalkan
naken, drömlik
svävar jag ut över djupet

Mikael Niemi

2 kommentarer:

  1. Hej. Jag gillar också Niemi. Lax-boken var jättebra. Fast jag har inte läst dikterna. Vad läser du annars?
    Sandra

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Just nu läser jag mycket om andlighet.
    Har däremot inte läst lax-boken ; )
    /Emma

    SvaraRadera