onsdag 4 juni 2014

Gift i vindruvor!!!

Det används fula kemiska medel när man konventionellt odlar vindruvor, skrevs det.

Sedan skrevs det: man måste äta 400 kg om dagen för att få i sig farliga mängder!

Absolut. Rätt och rätt igen.

Fast poängen är nu inte den att jag skulle dö för att jag äter lite vindruvor (russin/vin).
Poängen med det första larmet var att de bekämpningsmedel som används riskerar att allvarligt skada de som handhar dem.
Dessa bekämpningsmedel riskerar också att allvarligt skada den enda jord vi har.

Vi har kommit lite längre nu än att tänka JagJagJagMigMigMig.

Att köpa ekologiskt odlade vindruvor, bananer och kaffe handlar om att visa solidaritet med de som inte har andra jobb att välja på.
Då ska de inte behöva få men av kemiska medel för att jag inte vill betala vad det faktiskt kostar att odla vindruvor, bananer eller kaffe.

Att mina ungar inte dör av att äta besprutade bananer betyder inte att andra inte ska kunna skaffa ungar för att jag ska få köpa bananer billigt.

Solidaritet.
Och intelligens - den enda jord vi har vill vi liksom hålla i god form...

/Emma


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar